Brenning Data Private pages:  Stories:  
Varför blev vår Volvo kvar i Frankrike?
     
eller
Hur dålig tajming har Trygg Hansa egentligen?

 Home
 Bridge software
 Tailor-made software
 Reference material
 Private pages
    Ligan (S:t Erik)
    Korpen (volleyboll)
    Huvet
    Signerat Auby
    Limericks
    Poems
    Questions
    Quotes
    Stories
    The gallery

Tomas Brenning
tomas@brenning.se
Tel:     +46 171 47 50 37
Fax:     ---
Mobile: +46 70 742 77 42

Veckholms-Åkerby 2
SE-745 99  Enköping
Sweden

Alternate e-mail address:
tomas.brenning@gmail.com

Tomas Brenning, 2012-06-20
  1. Inledning
  2. E-mail till Mamma (*)
  3. Bild av franska jultomten
  4. Nya bud och snabb hemresa
  5. Brev till Volvia
  6. Trygg Hansa-tajming

<<   >>

5. Brev till Volvia

Ärendet är långt ifrån avslutat. Först tar det tre veckor att transportera bilen till Malmö. Sedan ska de försöka reparera bilen i semestertider vilket säkert tar ytterligare en månad. Ja-ja...

Summa summarum får vi betala en självrisk på 7000 kr. Det täcker lokal bärgning, 12 mil transport i Frankrike, försök till reparation, hemtransport av bilen till Sverige, hemtransport av Laila och mig, ny motor med verkstadskostnad för det, transport av mig till Malmö, och dessutom ett antal ytterligare kostnader enligt nedan.

Inte så dålig affär. Antagligen håller inte Volvia med om det.

Man ska dock inte ropa hej alltför tidigt. Jag har ännu inte sett vilka utlägg de faktiskt tänker ersätta, men det mesta är rimligt.


Hej Volvia och Volvo Assistans,

Stort tack för hjälpen med mina problem i Frankrike. Ni har alla visat stor professionalism. Låt mig också poängtera att vi uppskattar att vi kunde fortsätta vår semester i princip ograverad fram till den några dagar för tidiga hemresan.

Synd att ett till synes litet misstag från min sida kunde leda till sådana katastrofala följder. Som jag nämnde per telefon lyste aldrig någon indikatorlampa på instrumentpanelen, något som också bekräftades av verkstaden i Nimes.

Jag gör som jag brukar i mitt arbetsliv, och det är att redovisa samtliga kostnader. Sedan överlämnar jag åt er att avgöra vad jag är berättigad till för ersättning. Som balans till alla utgifter kan ni i slutet av detta dokument hitta avdrag för ett antal uteblivna kostnader.

Den berömda stenen klev in i handlingen måndag 4 juni. Efter först lokal bärgning och sedan lite turer per telefon transporterades bilen till den auktoriserade Volvo-verkstaden i Nimes tisdag 5 juni. Torsdag 7 juni fattades beslut om lokal reparation, och vi fick sedan besked att bilen skulle vara klar för upphämtning onsdag 13 juni.

Bärgaren körde hos till hotellet på måndagen utan extra kostnad. På tisdagen tog jag en taxi till bärgaren för att följa med till Nimes.

Tisdag 5 juni kvitterade jag ut en hyrbil. Jag är väl medveten om att jag inte är berättigad till ersättning för hyrbil via min försäkring, men beslutet fattades i ljuset av den information jag och Volvo Assistans hade just då, dvs att bilen skulle repareras och vara klar efter en vecka.

Min tanke då var att om den kostnaden understeg den berättigade kostnaden för dubbel hemresa samt senare enkel nedresa för hemtransport skulle vi kunna förhandla om saken. Allt för att rädda semestern. Detta fick vi i och för sig "moraliskt" stöd för av kontaktpersonerna på Volvo Assistans, men just det ser jag inte som relevant utan era regler måste avgöra vad som gäller eftersom vi nu både fick en hyrbil och hemresa då bilen efter misslyckad reparation skulle transporteras hem till Sverige.

Tiden gick och semestern fortskred som den skulle och tisdag 12 juni planerade jag att åka till Nimes (då 60 mil från vårt hotell i Briare söder om Paris). Sedan skulle jag hämta upp bilen onsdag 13 juni och köra norrut för att återuppta semestern (eller snarare hemresan som var planerad via Holland och Danmark). Grundplanen var att hyrbilen skulle lämnas tillbaka efter 8 dagar, men enligt nedan blev detta förlängt en dag.

Strax före avfärd på tisdagen fick jag besked om komplikationer vid första reparationen. Vi beslutade i stället att båda två åka till Nimes onsdag 13 juni för att i alla fall vara i rätt del av Frankrike när den slutgiltiga domen skulle komma. Detta var en dag före planerad avresa från hotellet i Briare (och för all del söderut i stället för norrut).

Det här var faktiskt första gången vi var tvungna att ändra våra reseplaner pga bilen. I övrigt hade vår semester fortsatt precis som ursprungligen planerat (förutom hemresan).

Det visade sig att vi kl 16.30 onsdag 13 juni klev in i handlingen i verkstaden i Nimes, endast 10 minuter efter deras telefonsamtal till franska motparten då de förklarade att den ursprungliga oljeläckan var mycket mer än så. Motorn var enligt dem helt enkelt körd. Detta var sent på eftermiddagen och ett antal beslut skulle fattas:

* Volvo Assistans meddelade oss efter konferens med skadehandläggaren att bilen skulle transporteras hem till Sverige.

* Vi fick grönt ljus att ordna hemtransport via flyg, en biljett till Köpenhamn där Laila Leonhardt som också var i bilen kunde som planerat åka hem till sin mamma i Danmark (där vi hade tänkt att stanna på hemresan), och en biljett direkt till Stockholm. Det visade sig att flyg till Köpenhamn var löjligt dyrt (>3000 kr) medan flyg till Stockholm var lika löjligt billigt (<1000 kr). Alltså löste vi det via dubbelt flyg till Stockholm redan efterföljande dag (torsdag 14 juni) och enkelt tåg därifrån till Köpenhamn samt tåg+buss vidare, vilket totalt sett blev billigare än flyg direkt till Danmark. Lailas hemresa från Danmark till Stockholm var sedan tidigare betald, så där tillkommer ingen kostnad.

* Boende i Nimes blev på snabbt bokat på närliggande Nimotel.

* Vi var tvungna att lösa den lokala transporten till Nice flygplats (25-30 mil). Vi kollade tåg vilket inte var det enklaste (varken kollen eller tågresan som sådan), speciellt inte som det brann i knutarna (beslut om återlämning av hyrbil eller ej). Vi kollade ny hyrbil hos annat bolag med avlämning i Nice (verkade vara ca SEK 1650). Till slut bestämde vi oss för en hutlös förlängning av den befintliga hyrbilen (en dag extra var inte mer än kanske EUR 50 som redan är inbakat i de 9 dagarna ovan).

Detta gjorde att vår hemresa skedde några dagar i förväg. Vi skulle besöka bekanta i Rotterdam samt Lailas mamma i Danmark, men till stor del är sanningen den att det var transportsträcka på väg hem. Alltså bör de uteblivna utgifterna dras från totalen.

Tyvärr gick det inte att avboka hotellet i Rotterdam så där fick vi inte tillbaka hotellkostnaden:

Lycka till med sammanställningen.

Bästa hälsningar
Tomas Brenning

<<   >>

(*) För dem av er som tycker att hela historien låter alltför otrolig vill jag referera till att det faktiskt är en kopia av ett mail till min mamma, och mammor ljuger man ju inte för.